A FreshPlaza kéthetente jelentet meg egyes zöldségekről és gyümölcsökről világpiaci áttekintést, melyben a legfontosabb uralkodó trendeket mutatja be. Íme a legutóbbi összeállítás legfontosabb megállapításai, fókuszban a kaliforniai paprika!

Az idei szezonkezdet számos országban hűvös és napfényhiányos volt, ami nem kedvezett a kaliforniai paprika fejlődésének. Hollandiában és Belgiumban a magas energiaárak miatt a termelők nagy része úgy döntött, hogy ezt a hideghullámot nem is próbálja meg fűtéssel ellentételezni, inkább pár héttel későbbre tolják a betakarítást. Spanyolországban a novemberi alacsonyabb hőmérsékletek miatt a januári termés várhatóan alacsonyabb lesz, míg Izraelben a hőmérséklet emelkedése miatt némi csúszást követően összességében valamivel kedvezőbb a kép, és a termelés már február elején visszaállhat a normál szintre.

Hollandia és Belgium: napfényhiány és magas energiaiárak

Részint a későbbi ültetés, részint a kedvezőtlen időjárás miatt a holland és belga termelés lelassult, mivel az egekbe szökő energiaárak miatt mindenki igyekezett spórolni a fűtéssel és a világítással, márpedig az eddig beérkezett adatok szerint ez a január historikusan sötét, fényszegény hónapnak néz ki. A termesztők szerint a betakarítás néhány hetet csúszni fog, ami egyben azt is jelenti, hogy kora tavasszal szűkös kínálat várható ebből a paprikatípusból. Márciusban hagyományosan nehéz megoldani a piac ellátását, csakhogy az idei év még a korábbiaknál is bonyolultabbak ígérkezik: mindenki árgus szemekkel figyeli a spanyol importot. A déli országokból érkező behozatal általában február végén kezd csökkenni, csakúgy, mint a minőség, így az áruházakban a ritkásan berakott polcok, és a termékek mellett a rosszabb minőségre figyelmeztető feliratok szokványos, visszatérő jelenségnek számítanak március elején. Meg kell jegyezni, hogy mindezidáig a spanyol importáru minőségével semmi gond nem volt, köszönhetően a stabilan hideg, de javarészt száraz télnek – a csapadék hiánya miatt különösebb minőségi problémák nem merültek fel.

Németország: magas a spanyol kaliforniai paprika ára a német piacon

A piacot jelenleg a spanyol áru dominálja, miközben a török és a marokkói szállítmányok kiegészítő mennyiségben vannak jelen. A fogyasztói igényeket különösebb gond nélkül elégíti ki a bő kínálat, az árak egy kicsit magasabbak a tavalyiaknál. Érdekesség, hogy az újévet követően a spanyol termelők kivártak, és a sárga kaliforniai paprikát egyre kisebb mennyiségben kezdték szedni, mert annyira alacsony volt az ára, így átmeneti jelleggel az import termékek minősége és tárolhatósága fokozatosan romlani kezdett.

Spanyolország: a hideg miatt alacsonyabb termelés, hiány várható piros és zöld paprikából

Amint arról egy korábbi cikkünkben már beszámoltunk (Almeria: februártól a szokásosnál kevesebb paprika kerül piacra) , Almeriában a paprikaszezon viszonylag csendes, ami megszokott ugyan az évnek ebben az időszakában, viszont a mennyiség visszaesésére lehet számítani, mivel a gazdák a zöld paprika helyett már megkezdték az áprilisban beérő görögdinnye előkészítését. A szakértők szerint 2-3 hét múlva a piros és a zöld paprikából is hiány alakulhat ki, míg jelenleg a sárga és a narancssárga színű zöldségek kínálata alacsonyabb kissé a vártnál. Február elején néhány különlegesebb fajta, mint például a Sweet Palermo ára is alacsony, de ez várhatóan február közepére ismét emelkedni fog. Egyetértés van abban, hogy a paprikaszezon áprilisban alacsony készletekkel fog befejeződni.

Olaszország: folyamatos áruellátást keresnek a nagykereskedők

Az olasz piacokon ilyenkor általában a piros és sárga spanyol paprika található a nagyobb standokon, és nem olasz termékek. Ennek magyarázata, hogy a nagykereskedők a spanyol kaliforniai paprikát részesítik előnyben, mivel a holland túl drága, az olasz piros és sárga paprika pedig gyakran nem eléggé uniformis sem színben, sem méretben. A tavalyi évben a fogyasztás alacsonyabb volt a szokásosnál, és ez alacsony árakkal is párosult. Az idei szezonban elsősorban a termelési költségek emelkedése jelent majd problémát. Számos termelő hagyhatja abba a termesztést, ami bizonytalanná, kiszámíthatatlanná teheti a kínálatot.

Izrael: magas hozamok, logisztikai problémák

A kaliforniai paprika minősége és hozamai az idei szezonban kifejezetten jók, most leginkább logisztikai problémák okoznak fejfájást az exportőröknek (hajók késése, légi konténerek hiánya stb.), no és a kedvezőtlen árfolyam. Az izraeli paprikaexport fő célpontja jelenleg Oroszország, de kisebb mennyiségek az Egyesült Királyságba és Kelet-Európába is érkeznek, korábban pedig az USA és Kanada volta  fő felvevő piac. Némi megtorpanás érezhető az Arava régióban, ahol az extrém hideg miatt néhány hetes késedelmet szenved a betakarítás, de hamarosan innen is megkezdődhet a nagyobb mennyiségű export. A szezon vége általában áprilisra tehető.

Észak- és Közép-Amerika

A mexikói Sinaloa körzetben a tavalyi megkésett termesztéssel szemben a megszokottnak megfelelően kezdődött az idei szezon: december 10-én a kaliforniai paprika, december 15-én pedig a miniparika termesztése kezdődött meg, ami általában január közepére fut fel. Jelenleg jók a hozamok: a kaliforniai paprikából a tavalyinak megfelelő, minipaprikából pedig nagyobb mennyiség áll rendelkezésre. A kereslet megfelelőnem mondható, bár a HORECA szektor igénye visszaesést mutat az utóbbi évekhez képest, és igen magasak, november óta 30-40%-kal nőttek a szállítási költségek, különösen a keleti parton. A kilátások szerint a mostani stabil kínálat májusig tartható is lesz, ekkor szokott a termelés és a szállítás súlypontja áthelyeződni Közép-Mexikó és Baja körzetekbe. Floridában a paprikatermés volumene kissé alacsonyabb, mint a korábbi években, ami elsősorban a termőterület csökkenésével és a mexikói áru jelentette versennyel magyarázható, ráadásul itt is jelentősen megnőttek a termelési költségek: Floridában 12 dollár körüli egy karton kaliforniai paprika fedezeti pontja. Emiatt a helyi termelők a mennyiségek csökkentése érdekében némileg kevesebb paprikát állítottak be, ami reményeik szerint felviszi majd az árakat. Az Egyesült Államok paprikapiacát február elején a floridai és a mexikói áru dominálja, ezen felül Honduras, El Salvador és a Dominikai Köztársaság szállít jelentősebb mennyiségeket, míg a kanadai termesztés március közepe táján kezdődik meg.