Március 22-24. között a Hungexpón került megrendezésre a Sirha Budapest 2022, közép-kelet Európa legjelentősebb nemzetközi élelmiszeripari és HoReCa (hotels, restaurants, cafés) szakkiállítása, valamint a világ legrangosabbnak számító szakácsversenyének, a Bocuse d’Or –nak az európai döntője. Ez alkalomból, március 23-án a FruitVeB, az Agrárminisztériummal és az Agrármarketing Centrummal tartott közös sajtótájékoztatót a kiállításon, melynek a zöldség-gyümölcs fogyasztás hazai helyzetének bemutatása, ösztönzése és hazai zöldség-gyümölcs termékek kóstoltatása volt a célja.

A sajtótájékoztatón beszédet mondott Papp Zsolt György, vidékfejlesztésért felelős helyettes államtitkár; Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezető igazgatója; Apáti Ferenc, a FruitVeB elnöke; valamint előadást tartott Kelemen Péter, a FruitVeB ügyvezető igazgatója. A termékkóstoltatáshoz a DélKerTÉSZ paradicsommal és paprikával, a Róna Ker-Tész Kft. répa golyóval és zöldség mix chips-el, az Almarégió Kft. pedig almával járult hozzá.

Papp Zsolt György vidékfejlesztésért felelős helyettes államtitkár úr nyitóbeszédében elmondta, hogy az elmúlt időszakban a zöldség-gyümölcs ágazatban számos kertészeti üvegházi és hűtőházi fejlesztés valósulhatott meg. Körülbelül 900 ezer m2 új üvegház és 2 millió m2 új, vagy megújuló üvegház jött létre, összesen 90 Mrd Ft fejlesztési értékben. A kertészeti üzemek korszerűsítése pályázat keretében, pedig 2600 pályázó tudta gépparkját megújítani. Kiemelte, hogy gyümölcstermesztéssel kapcsolatban olyan pályázati konstrukció került kidolgozásra, mely képes egyszerre támogatni a gyümölcsültetvény telepítésnek minden mozzanatát, kezdve a faültetéstől, a támrendszer, jégháló, öntözőrendszer kialakításán át, egészen a fagyvédelemi technológiákig és betakarító gépekig. Ennek köszönhetően, a gyümölcsültetvény telepítési pályázatból 2017-ben 2100 ha új ültetvény létesült, 2021-ben pedig 2650 ha telepítési igény érkezett be. Zárásként elmondta, hogy összességében a kertészeti ágazatból több, mint 160 Mrd Ft támogatási igény érkezett be.

Papp Zsolt György -vidékfejlesztésért felelős helyettes államtitkár

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezető igazgatója beszédében kiemelte, hogy Magyarország zöldség-gyümölcs termesztő nemzet, melyhez megvannak a hagyományaink, adottak a jó fajták, de ahhoz, hogy az ágazat biztonságban és stabilan tudjon fejlődni, legfontosabb a belföldi fogyasztás szinten tartása, a magyar fogyasztók megszólítása. Akkor tudnak a gazdálkodók fejlődni, beruházni, ha a magyar fogyasztók a hazai zöldséget veszik le az üzletek polcairól. Rámutatott arra is, hogy az egészséges táplálkozás elképzelhetetlen napi gyümölcsfogyasztás nélkül, mindezekért pedig rendkívül fontos a hazai zöldség-gyümölcs fogyasztás ösztönzése.

Ondré Péter – Agrármarketing Centrum, ügyvezető igazgató

A FrutiVeB elnöke, Apáti Ferenc beszédének elején emelte ki, hogy az eredményes zöldség-gyümölcs fogyasztás ösztönzésének érdekében szükséges az erőforrások egyesítése, közös stratégiák kialakítása. A kertészeti ágazat 80 ezer hektáron termel gyümölcsöt, zöldséget szabadföldön 85 ezer hektáron, míg hajtató felületen 2600 hektáron, melyek összesen 300 Mrd Ft termelési értékkel bírnak. Hasonlóan 300 Mrd Ft értéket képvisel a feldolgozóipar, élén a hűtő- és konzerviparral. Apáti Ferenc elmondta, hogy Magyarország zöldség-gyümölcs tekintetében 80-90 %-ban önellátó, a legnagyobb importszükséglet a téli hónapokban mutatkozik. Kihívásként emelte ki azt a piaci kényszert, amit a 12 hónapos ellátási igény teremt, amely miatt olyan termesztőházak, hűtőházak szükségesek, melyben képesek a gazdálkodók egész évben termeszteni vagy tárolni. Ezek mind magas tőkeigényt hordoznak magukkal, ezért nagyon fontos a vidékfejlesztési program pályázati forrásai. A piaci tendenciák mellett nem lehet elfelejteni azokat a tényezőket sem, amelyeket a klimatikus kihívások rejtegetnek. Az ágazatnak folyamatosan meg kell küzdenie a csapadék hiányával vagy éppen ennek hirtelen leeső nagy mennyiségével, a tavaszi fagyokkal, viharokkal, melyek hatásaként az elmúlt 3 évben a gyümölcstermés 30 százalékát vesztette el a piac. A piac elvárásait akkor tudja biztosítani az ágazat, ha a gazdálkodók fel tudnak készülni ezekre az ingadozásokra is, mely további fejlesztéseket igényel.

Dr. Apáti Ferenc – FruitVeB, elnök

A sajtótájékoztató második felében Kelemen Péter, a FruitVeB ügyvezető igazgatója tartotta meg előadását a hazai zöldség-gyümölcs fogyasztásról, tendenciákról. Prezentációját azzal a gondolatébresztő felvetéssel kezdte, miszerint ha minden magyar ember naponta 100 grammal több zöldség-gyümölcsöt fogyasztana el, akkor egy éven belül ez 365 ezer tonna új zöldég-gyümölcs piacot eredményezne az ágazatnak, így a fogyasztásösztönzéssel nem csak egészségügyi, hanem nemzetgazdasági okok miatt is fontos és érdemes foglalkozni. A FAO szerint egy főnek naponta átlagosan 400 gramm zöldséget és gyümölcsöt ajánlott elfogyasztania, melyből a KSH adatai, szerint mi magyarok 292 grammot fogyasztunk el (ebből kivéve a burgonyát), melyben valamelyest nagyobb arányban szerepel a zöldség. A FruitVeB nemzetközi kampányba illeszkedő 3×3 programja „naponta 3-szor, 3 féle zöldség-gyümölcsöt” is ezt, a fejenként elfogyasztott zöldség-gyümölcs adagok növekedését hivatott elérni.

Arra, hogy miért is fontos még a hazai termesztésű zöldség-gyümölcs fogyasztás ösztönzése, a következő példát hozta Kelemen Péter. „Abból a 40 kg gyümölcsből, amit egy évben elfogyaszt egy magyar, több mint 8 kg citrus és több mint 8 kg a banán, míg az alma az elmúlt 5 évben 11,5 kg –ról 9,2 kg csökkent.”

Kelemen Péter -FruitVeB, ügyvezető igazgató

Kelemen Péter ismertette azt is, hogy a FruitVeB a 3×3 programot miképpen végzi a TÉSZ-ekkel együtt. Míg korábban offline fogyasztásösztönzésre, kóstoltatásra helyeződött a hangsúly, addig 2021-től koronavírus és fogyasztói viselkedés figyelembe vétele miatt, online kampányba kezdett a szervezet. Három legnagyobb közöségi felületre kerültek ki az elmúlt időszakban képi és videós marketinganyagok. A népszerűsített zöldség-gyümölcs és feldolgozott termékeknél kiemelten a TÉSZ-ek és a termelők igényei lettek figyelembe véve. Két új ismertető logó létrehozása is megtörtént a korábbi 3×3 logó mellé, melyből az egyik a friss termékek fogyasztásösztönzését: „zöldség-gyümölcs télen nyáron, itthon terem ízlik nekem” mottóval, míg a másik a feldolgozott termékek fogyasztásösztönzését: „minden formában finom” mottóval szolgálja

Zárásként a FruitVeB jövőbeli tervei között említette az Agrármarketing Centrummal folytatott szoros és hatékony marketing együttműködését, a kampányban résztvevő TÉSZ-ek számának növelését. További tervek között szerepel egyedi, vagy több résztvevős, úgynevezett multi programban bizottsági fogyasztásösztönző/termék népszerűsítő kampányok megpályázása, melyekkel új szintekre lehetne emelni a hazai zöldség-gyümölcs fogyasztás ösztönzését, hozzájárulva ezzel a magyar lakosság egészséges életmódjához és az ágazati szereplők gazdasági eredményességéhez.

A 3×3 kapány keretében megvalósuló fogyasztást ösztönző kampányvideók megtekinthetőek az alábbi linken:

https://www.youtube.com/channel/UCqG2FqQWtRJzGx0F1PVMXtg/videos

Galéria