A szokásos február eleji időpontot a járványhelyzet miatt későbbre tolva végül április 5-én kezdődött meg Berlinben a világ legnagyobb zöldség-gyümölcságazati kiállítása, a Fruit Logistica. Az óvatosság továbbra is jellemzi a rendezvényt, ami a látogatók és a kiállítók számának visszaesésében mutatkozik meg. A szervezők szerint azonban az a lényeg, hogy két év virtuális közvetítés után végre ismét személyesen találkozhatnak a szektor képviselői, még ha kevesebben vannak is a szokásosnál. A FruitVeB szubjektív képes helyszíni beszámolója következik Berlinből.

A februári időpont esetében szokásos hó, fagypont alatti hőmérséklet, metsző szél és kígyózó sorok élménycsomagból április 5-ére csak a szél maradt, a havat eső, a fagyot hideg, a sorokat pedig elszórtan szállingózó vendégek váltották fel. Legalábbis a járvány előtti években kizárt, hogy a délelőtti órákban ilyen képet készíthettünk volna a kiállítás főbejáratáról.

Szállingózó hó helyett szállingózó vendégek

A rendezvényt azonban így sem kell félteni, idén is több mint 2000 kiállító érkezett 88 országból. A Fruit Logistica nem kevesebb mint 27, egyenként futballpálya méretű csarnokában a szervezők igyekeznek országok szerint csoportosítani a kiállítókat, de a nagyobb cégek külön is kiállítanak. Általában az egy régióból érkező államok egy helyre, vagy legalábbis egymáshoz közel kerülnek, így alakulnak ki például dél-amerikai vagy afrikai csarnokok. A sors persze szeszélyes, így fordulhatott elő, hogy derék lengyel barátaink standját tőlünk nagyon távol, Korea és Thaiföld közé suvasztották be a gondos szervezők. A magyar standon több hazai cég képviseltette magát gombától-bodzáig, és köszönhetően annak, hogy a korábbi években Magyarország mindig ott volt a rendezvényen, központi helyre került a takaros magyar stand.

A hazai stand a kiállítás kezdetén…

…és az egzotikus társaságba kerülő lengyeleké

Mint feljebb említettük a kiállításon egyszerre van jelen az érdekesen kavargó nemzeti vonulat és a kőkemény üzleti vonal is. A nagyobb ágazati szereplőnek számító országok, mint például Hollandia, Franciaország, Spanyolország vagy Olaszország külön csarnokot kapnak, de a globálisan tevékenykedő, multinacionális óriáscégek közül is találunk olyat, amelynek standja majdnem fél csarnoknyi méretű. Következzen pár kép a dél- és közép-amerikai csarnokból az egyes országokkal.

És most jöjjön az európai és globális szinten is meghatározó országok közül néhány, akik annyi kiállítót hoztak, hogy külön csarnokot kaptak a rendezőktől.

A hollandok nagyon széles kiállítói palettával érkeztek: traktorgumiktól kezdve komplett üvegházakig mindent felvonultattak…
… még ha a komplett üvegház csak kicsinyítve fért is be a csarnokba
Az olaszok szokás szerint lazára vették, nem keveset koccintottak, főleg vörösborral és grappával, meg ami még akadt.
Ezt most hirtelen nem tudom, melyik ország standja lehetett, de minden évben ez a torony van a csarnokuk közepén.

Az egyes országok mellett az óriáscégek is képviseltették magukat, általában üzleti jelentőségüknek megfelelő hatalmas standokkal.

Ezt a vállalatot valószínűleg nem kell bemutatni senkinek.
Őket viszont talán igen: a Fyffes (ejtsd: „fájfsz”) a világ egyik legnagyobb déligyümölcs-importőre, és meglepő lehet, hogy ír tulajdonban van. Azaz csak volt, mert 2014-től már japán kézbe került, de ez sem túl szokványos a déligyümölcsök piacán.
A Dole a harmadik nagy óriás a banánpiacon, akárcsak a standjuk.

Innovációs verseny

A Fruit Logistica minden évben innovációs versenyt hirdet, amelynek fődíját a látogatók szavazatai alapján adják oda a győztesnek. Az idei 10 jelöltről külön cikkben számoltunk be (Fruit Logistica 2022: az innovációs verseny jelöltjei), az alábbi képen pedig a 2019-es díj nyertese a Jingold látható, amely immár saját standot kapott az olasz csarnokban.

A Jingold vörös kivi nyerte 2019-ben a Fruit Logistica innovációs díját. Megkóstoltuk a gyönyörű kinézetű gyümölcsöt, és véleményünk szerint a gyümölcs gyönyörű kinézetű. Eredetileg kínai nemesítés, a Távol-Keleten Dong-Hong néven forgalmazzák, nem véletlen, hogy alacsony sav- és magas cukortartalma is az ottani ízlésnek felel meg.

Az idén február 7-én, csütörtökön 14:30-kor hirdetik ki a győztest, és erről az innovatív termékről bővebben is írunk majd.