Lassul ugyan az infláció Németországban, de az élelmiszerárak tovább emelkednek, átlagosan 22,3%-kal múlják felül az egy évvel korábbi szintet. 

A Szövetségi Statisztikai Hivatal (Destatis) legfrissebb adatai szerint az infláció mértéke márciusban 7,4% volt Németországban, míg januárban és februárban még 8,7%. Az energiaárak most már csökkennek, így fékezőleg hatnak a pénzromlás ütemére: márciusban már csak 3,5%-kal voltak magasabbak a 2022. márciusi szintnél, így az általános inflációs rátánál kisebb mértékben emelkedtek.

Az élelmiszerárak esetében azonban nem ez a helyzet. Februárhoz képest átlagosan 0,8%-kal emelkedtek, és 22,3%-kal haladták meg az előző évi szintet. „A háztartások számára különösen jelentős volt az élelmiszerárak márciusi emelkedése” – nyilatkozta Ruth Brand, a Destatis elnöke. Az alkoholtartalmú italok és dohányáruk nélkül ez a termékcsoport a fogyasztói árindex 10,5%-át teszi ki, márciusban pedig a teljes inflációs ráta 2,3 százalékpontos emelkedéséért volt felelős. Míg egyes termékcsoportokban csökken az infláció, addig az élelmiszerek esetében ennek éppen az ellenkezője a jellemző. Januárban 20,2%-os volt az éves szintű áremelkedés, februárban 21,8%-os, most pedig 22,3%-os. Ez háromszorosa az összes áru és szolgáltatás teljes inflációjának. Márciusban a fogyasztóknak mélyen a zsebükbe kellett nyúlniuk különösen a tejtermékekért és a tojásért, amelyek 34,6%-kal drágultak éves szinten. Itt 47,3%-kal többet kellett fizetni a félkemény sajtokért, és 64%-kal többet a túróért is. A zöldségfélék ára is meredeken emelkedett az előző évhez képest: márciusban átlagosan 27,3%-kal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál, míg januárban még csak 11,5%-kal. A friss gyümölcsök áremelkedése az átlag alatti maradt, mindössze 5%-ot ért el, bár megjegyzendő, hogy a mélyhűtött gyümölcsök áremelkedése 9,6%, a szárított gyümölcsöké és héjas termékeké (dió, mogyoró, mandula stb.) 11,6%-kal, a gyümölcs- és zöldségleveké 19,6%, a gyümölcskonzerveké pedig 25,8% volt. A Destatis adatai szerint a kenyeret és kenyértermékeket 23,8%-kal drágábban kínálták az üzletekben 2022 márciusához képest; a húsok és húskészítmények esetében a különbség 17,7% volt. Az étkezési zsírok és olajok ára csökkent, a vajat pedig márciusban már ismét az előző évi áron lehetett megvásárolni. 

A cikkhez szemlézett írások:

Deutschland: Lebensmittel bleiben Inflationstreiber

Destatis: Inflationsrate im März 2023 bei +7,4 %

Kapcsolódó cikkek:

Lengyelország: februárban ismét rekordszintre emelkedett az infláció