Szeptember végén több mint 300 helyen kezdődik meg a “Német alma ideje – természetesen a szomszédból” kampány.
A BVEO (Bundesvereinigung der Erzeugerorganisationen Obst und Gemüse e.V.), azaz a Német Zöldség- és Gyümölcstermesztő Egyesületek Szövetsége a “Német alma ideje – természetesen a szomszédból” („Zeit der deutschen Äpfel – Natürlich von nebenan“) kampányával szeretné felhívni a figyelmet a hazai termesztésű alma fogyasztásának előnyeire. Ezért 2022. szeptember 24-én több mint 300 frekventált helyen a “Németországban szüretelt” („Geerntet in Deutschland”) logóval ellátott almákat osztanak szét a gyümölcstermesztési szakcsoport tagjai és az ágazat más szereplői. A kampányt a résztvevő termelői szervezetek az élelmiszer-kiskereskedelmi egységekre is kiterjesztik, és érdemes megfigyelni azt is, hogy már az induláskor hány német szervezet, szövetség, egyesület bábáskodik a kampány körül – ezeket a cikkben a logókkal külön jelezzük.)
A hangsúly a kampányban a „Geerntet in Deutschland” logó ismertségének ösztönzésére helyeződik, hogy a fogyasztók figyelmét felhívják a hazai, német almaválasztékra.
“Aki német almát vásárol, védi az éghajlatot és a környezetet, elősegíti saját egészségét és támogatja a helyi gyümölcstermesztő vállalkozásokat. Ezt szélesebb körben kell megismertetni a polgárokkal. Ezért a kampány nem egy szokásos PR-kampány, hanem fontos felvilágosító tevékenység” – jelentette ki Udo Hemmerling, a DBV főtitkárhelyettese (DBV: Deutsche Bauernverband, Német Gazdaszövetség).
A kampányt a „Geerntet in Deutschland” logó viszi a hátán, amit szándékosan azért alkottak meg, hogy a fogyasztók vásárláskor a német árukra utaló jelzést kapjanak. “A logó ismertségére támaszkodunk. Ideális esetben a fogyasztó a következő hetekben helyi árut vásárol, és ezzel támogatja a helyi termelőket” – fejtette ki Bertram Fleischer, a ZVG főtitkára (ZVG: Zentralverband Gartenbau, Német Kertészek Országos Egyesülete), majd így összegez: “Kampányunkkal azt akarjuk világossá tenni, hogy a fogyasztó a vásárlási magatartásával rendelkezhet arról, hogy lesz-e elegendő minőségi német termék a polcokon a jövőben is. Senki sem akarhatja, hogy a termelést külföldre helyezzék át”.
“Az alma óriási jelentőséggel bír a német gyümölcságazat számára, és jelentősen hozzájárul az egészséges táplálkozáshoz. Meg kell erősítenünk a hazai termelést és támogatnunk kell a németországi termelőket. Ez rendkívül fontos, különösen a jelenlegi nehéz időkben” – hangsúlyozza Dr. Henning Ehlers, a DRV ügyvezető igazgatója (DRV: Deutsche Raiffeisenverband e.V., Német Raiffeisen Szövetség – a német agrár- és élelmiszeripari szövetkezetek érdekvédelmi szervezete). Egyértelművé teszi: “A politikusoknak és az élelmiszer-kiskereskedőknek egyértelműen ki kell állniuk a “Made in Germany” élelmiszerek mellett, és ennek megfelelően kell cselekedniük”.
A BVEO képviselői elmondták: az alma önellátottsági aránya Németországban jelenleg 61,2%, viszont a gyümölcsök esetében összességében mindössze 13,7%, a zöldségek esetében pedig 35,6%. A németországi önellátottsági fok tehát messze elmarad attól a szinttől, amely lehetővé tenné, hogy a szükségleteket teljes mértékben hazai termeléssel fedezzék. Bőven vannak viszont arra utaló jelek, hogy ezek a szintek tovább csökkenhetnek a jövőben, ugyanis a folyamatban lévő, politikailag irányított mezőgazdasági átalakulási folyamat, a koronavírus-járvány és az ukrajnai háború igen súlyos, kedvezőtlen következményekkel jár a teljes zöldség-gyümölcs ágazatra nézve, elég csak az elszálló energiaárakat és a megszakadó ellátási láncokat említeni.
A cikkhez szemlézett írások:
Trägerverbände unterstützen gemeinsame Aktion des deutschen Obstbaus
“Zeit der deutschen Äpfel – Natürlich von nebenan”
Zeit der deutschen Äpfel – Machen Sie bei der Verteilaktion am 24. September 2022 mit!
Kapcsolódó cikkek:
Németország: mélyponton a fogyasztói kilátások
Németország: némi lendületet kapott a kiskereskedelmi forgalom
Németország: az Elstar a legjobban eladható almafajta
Németország: 4,6%-kal több alma terem a tavalyinál
Németország: Drámai a hangulat a gyümölcstermesztők körében
Németország: az olcsóbb termékek felé fordultak a fogyasztók