A magasba szökő szállítási költségek miatt az idei szezonban jóval kevesebb alma érkezik a déli félteke országaiból az EU piacára.

A koronavírus-járvány alatt elszálló, majd azóta is folyamatosan emelkedő szállítási költségek egyik vonzata, hogy az idei szezonban kevesebb alma érkezik majd a déli félteke országaiból. Általában az Európai Unióra nettó almaexportőrként gondolunk, és ez igaz is, ám az EU jelentős mennyiségű, összesen évi 200 ezer tonna körüli almát importál Chiléből, a Dél-Afrikai Köztársaságból és Új-Zélandról (az északi féltekéről pedig Észak-Macedónia, Szerbia és Moldova a legjelentősebb beszállítók). A déli féltekéről származó almák fő célpontja Hollandia, innen történik a re-export legnagyobb része, kisebb mennyiségek Spanyolországba és Olaszországba is érkeznek.

Holland importőrök jelezték, hogy a magas szállítási költségek mellett további bizonytalanságot jelent, hogy sokszor 60 napot is kell várni a szállításra, ezért legalább 25-30%-kal kevesebb almát rendeltek, mint 2021-ben. (Idén 50%-kal magasabb a Chiléből származó termékek szállítási költsége, mint tavaly). A nyugat-európai piacokon szeretik a déli féltekéről érkező, választékbővítő fajtákat, ám idén egyszerűen annyira drágák, hogy nem versenyképesek a belpiaci tételekkel szemben. Ez jó hír az európai termelők szempontjából, mivel az import egy jelentős részének kiesése megkönnyíti a tavalyinál amúgy is nagyobb almakészletek levezetését.

A cikkhez szemlézett írások:

Vanwege schandalig hoge kosten in de keten vallen de volumes dit seizoen een stuk lager uit

Kapcsolódó cikkek:

Lengyel almapiac: folyamatosan élénkül a kereslet, nőnek az árak

WAPA: a tavalyinál 13%-kal több alma van az uniós raktárakban

Lengyel almakivonás: egyelőre több a kérdés, mint a válasz

Már hivatalos: szabad a lengyel áruk útja Fehéroroszországba

Lengyelország: rendkívüli támogatás étkezési alma feldolgozására

A lengyel, a szerb és a moldáv alma is helyet keres magának az európai piacokon