Az export értéke felülmúlja a volument, Kína piaci részesedése nő.

A legutóbbi kereskedelmi adatok szerint az ipari paradicsomból készült ketchup kereskedelmének volumene 2018. első kilenc hónapjában csökkent. A fő exportőr az Egyesült Államok, a csökkenés leginkább itt mutatkozott.

A január-szeptember közötti időszakban a globális ketchup export 1.03 millió tonnás volt, ami 1,8 %-kal kevesebb, mint 2017. azonos időszakában, amikor az árumozgás elérte az 1,05 millió tonnát. Annak ellenére, hogy a mennyiséget tekintve gyengén szerepelt a nemzetközi porondon, az export áruértéke 3 %-os növekedést mutat (1,3 milliárd USD a 2017. évi 1,25 milliárd USD-hez képest). Az átlagár (FOB paritás) január-szeptember között 1 246 USD/tonna volt, ami 5 %-kal magasabb a tavalyinál.

Az Egyesült Államok a világ legnagyobb ketchup exportőre, de az exportált mennyiség 12 %-al kevesebb az idei év vizsgált időszakában, ami 245 122 tonnát jelent. Ennek fő oka, hogy Kanada egyre kisebb érdeklődés mutat az Államokból származó termék iránt. Ez a trend már 2016. óta tart. A Kanadába értékesített mennyiség 18 %-kal 141 019 tonnára csökkent, ezt a kiesést a más piacokon növekvő jelenlét – mint például Mexikóban, ahol 11,3 % a növekedés – sem tudta kompenzálni.

Hollandia, a paradicsom ketchup egyik fő kereskedője és újrafeldolgozója, 2018-ban folytatta piaci részesedésének növelését, exportja 4 %-kal 179 009 tonnára nőtt. Stabil európai szállításai segítették a növekedést, annak ellenére, hogy fő vevője, az Egyesült Királyság 4 %-kal kevesebb ketchupot vásárolt.

Az olasz export erős 6 %-os növekedést mutat, ami 98 724 tonnát jelent. Még meggyőzőbb az export értékében bekövetkezett ugrás, ami így 176,1 millió USD-t tesz ki. Az olasz ketchup iránt minden meghatározó európai piacon megnövekedett érdeklődés volt tapasztalható, azonban a legnagyobb arányban az ausztráliai értékesítés nőtt, 13 %-kal (bár a mennyiség még így is sem számottevő, 3 361 tonna).

A többi meghatározó beszállító viszonylag stabilan tartotta pozícióit 2018. első kilenc hónapjában, de igazán Kínát érdemes megemlíteni. Az ázsiai ország 78 %-kal, 24 032 tonnára növelte exportját az év első hét hónapjában. A kínai ipari paradicsom ágazat szinte teljes összeomlásáról szóló hírek és az erről folyó vita ellenére a paradicsom ketchup és paradicsom szósz területén bekövetkező innovációk hozták a szükséges bevételeket. Az export értékének növekedését is sikerült elérni, ami 58 %-kal 19,3 millió USD-ra nőtt.

(szerző: Jana Sutenko / Foodnews / IEG Vu Agribusiness Intelligence

fordította: Hunyadi István / FruitVeB)