A magyar exportőrök reakciója a német piac változó igényeire

A közép-európai kertészeti termelő régiók számára Ausztria és Németország mindig is a legfontosabb piac volt. Igaz ez Magyarországra is, ahonnan minden évben tonnaszám érkezik többek között a cseresznye, a meggy, a szilva, a paprika, a paradicsom a németországi piacokra. Mostanra a magyar exportőrök is a fenntartható csomagolást választották, remélve, hogy ezzel a jövőben meg tudnak majd felelni a megnövekedett kereskedelmi elvárásoknak.

Németország és Magyarország közötti kétoldalú kapcsolatok határozottan felélénkültek, különösen az utóbbi tíz évben. Ennek eredményeként a magyar kertészeti termékek számára Németország messze a legfontosabb piaccá vált. Nem véletlen, hogy a berlini Fruit Logistica szakkiállítás 21-es csarnokában minden évben számos magyar beszállító jelenik meg termékeivel és szolgáltatásaival.

Rácz Bertalan a magyar standon a 2020. évi Fruit Logistica kiállításon (fotó: freshplaza.com)

Környezetbarát csomagolási stratégiák gyakorlati megvalósítása

A magyar exportőrök idén is az Agrármarketing Centrum által szervezett közös standon képviselték magukat. „Manapság a magyar kertészeti termékek exportjával foglalkozó vállalkozásoknál a fenntartható csomagolási stratégiák célirányos megvalósítása van fókuszban” – mondta Rácz Bertalan, a Prémium Kert Kft. ügyvezetője, cége egyébként úttörőnek számít a témában. „Fő termékeinket, így a paradicsomot és a különböző típusú paprikákat szinte kizárólag csak a német piacon értékesítjük, nemrég kezdtük a paprika 300 és 500 grammos flowpack kiszerelésben történő értékesítését.”

A tapasztalt dél-kelet magyarországi beszállító szerint a fenntartható csomagolási alternatívák alkalmazása nagyon fontos, hogy a Németországban folyamatosan változó piaci környezetben és egyre emelkedő elvárások mellett versenyben tudjanak maradni. „Ezért fektetünk be az innovatív csomagolási technológiákba, jelenleg is folynak a fejlesztések. Már képesek vagyunk 73 százalékkal kevesebb műanyagot felhasználni. Magyarországon jelenleg csak néhány cég képes a műanyag felhasználás ilyen drasztikus csökkentésére. Meggyőződésünk, hogy a fenntartható csomagolás-menedzsment a jövőben a magyar exportőrök számára is meghatározó lesz.”

A Prémium Kert Kft. portfóliójában új termék a snack paprika (fotó: freshplaza.com)

„A snack paprika mennyisége egyelőre kicsi, így itt még nem álltunk át a környezetbarát csomagolásra, de terveink között szerepel ez is” – mondta Rácz Bertalan.

Végül az ügyvezető kitért arra, milyen várakozásai vannak az idén májusban kezdődő és várhatóan októberig tartó szezonnal kapcsolatban. A koronavírus miatti bizonytalanság és az akut munkaerőhiány volt némi hatással a zöldségtermesztésre. „Paradicsom esetén megszokott hozamokat és mennyiségeket várunk. A paprikánál azonban az előző évhez képest változást tapasztalunk. A fehér paprikákból és a Sweet Palermo-ból talán megfelelő lesz a mennyiség, azonban a kápia esetében számottevő mennyiségi visszaesésre számítunk.”

(forrás: freshplaza.com)

Fordította: Hunyadi István / FruitVeB