Az új szabályozás a német piacra konzervet, fagyasztott árut, frisspiaci termékeket, húsárut és italokat szállító vállalkozások zömét érinti

A Verpack G elnevezésű új jogszabály szerint 2019. január 1-től a német piacra csak abban az esetben lehet élelmiszernek minősülő terméket szállítani, ha a szállítmányokban lévő csomagolóanyagok mennyiségét előzetesen bejelentik a Csomagolóanyagokat Nyilvántartó Alapítvány Központi Irodájánál (Stiftung Zentrale Stelle Verpackungsregister (ZSVR)).

A korábbi Verpack V helyett életbe lépő Verpack G (a csomagolásra vonatkozó német törvény) szerint bármilyen, Németországban élelmiszer – vagy más, csomagolással ellátott termék – kereskedelmével foglalkozó vállalkozásnak online regisztrálnia kell magát az elektronikus nyilvántartó rendszerbe (LUCID), melyet az előbb említett ZSVR üzemeltet. A regisztráció után a nyilvántartást folyamatosan frissíteni kell, abba minden, az országba belépő árutétel csomagolóanyagait felvezetve.

A LUCID – mint a transzparencia szinonimája – egy olyan nyilvántartó rendszer, melyet arra terveztek, hogy az országba bekerülő csomagolóanyagokat nyomon követhetőek legyenek. Mindezt annak érdekében, hogy a hulladék mennyisége újrahasznosítással csökkenjen. A ZSVR így össze tudja majd vetni a cégek által előre lejelentett csomagolóanyagok mennyiségét azzal, amit a kettős hulladékkezelési és hasznosítási rendszer utólagosan jelent.

A LUCID rendszerben regisztrálandó felek olyan gyártók, forgalmazók vagy importőrök, akik a német piacon a végfelhasználók számára értékesítenek csomagolt termékeket. „A regisztrációs kötelezettség a határ átlépésekor az áruért felelős félre száll. Itt a nemzetközi exportőröknek meg kell majd állapodnia az importőrökkel és a forgalmazókkal, jogilag kötelező erejű dokumentumban lefektetve a feltételeket. A részleteket a szerződésekben foglalt kereskedelmi megállapodások rögzítik majd” – magyarázza a spanyol gazdasági és kereskedelmi iroda, az ICEX.

A Verpack G szerinti regisztrációs kötelezettség az online értékesítéssel foglalkozó vállalkozásokra is vonatkozik, ha németországi vevőknek adnak el csomagolt terméket, függetlenül attól, hogy saját webes felületen vagy más platformon – mint pl. az Amazon – keresztül értékesítenek. Ezeknek a cégeknek is regisztrálnia kell a LUCID rendszerben és a csomagolt tételeket rendszeresen jelentenie kell.

Saját márkás termékek esetén a kötelezettség a márka tulajdonosán van, azon, aki a csomagolt árut megrendelte és harmadik félnek értékesíti.

A Verpack G weboldal jelenleg csak német nyelven elérhető, de 2019. elején már angol nyelven is hozzáférhető lesz, ígérik az üzemeltetők.

(szerző: Estela Cuesta / Foodnews / IEG Vu Agribusiness Intelligence

fordította: Hunyadi István / FruitVeB)