Az utóbbi napokban csak a frisspiaci zöldség- és gyümölcsszállítmányok 40%-a jutott el a madridi nagybani piacra a tiltakozások miatt

A spanyol Közúti Árufuvarozók Védegylete (Plataforma para la Defensa del Sector de Transporte de Mercancías por Carretera), azaz a kis és közepes méretű fuvarozó cégeket és egyéni vállalkozókat tömörítő szövetség március 14-e óta útlezárásokkal sztrájkol Spanyolországban. Az El Pais szerint a határozatlan időre meghirdetett tiltakozási hullám legfőbb oka a dízel árának emelkedése (ez most 1,8 euró, vagyis körülbelül 672 Ft/liter). Fontos ugyanakkor, hogy a legnagyobb áruszállító cégeket tömörítő szervezetek nem vesznek részt a demonstrációban. Az útlezárások egyelőre a közúti forgalmat kevéssé érintik, viszont komolyan akadályozzák az áruszállítást a legfőbb termelő régiókból (Almeria, Valencia, Murcia, Toledo, Granada, Huelva és Malaga). Ennek következtében a legnagyobb spanyol áruelosztónak számító Mercamadrid területére csak a zöldség- és gyümölcsszállítmányok 40%-a jutott el, és bár a helyzet kis mértékben javult, még mindig komoly fennakadásokra lehet számítani. Bizonytalan az áruszállítás több kikötőben és egyes városok nagybani piacain is, mert a tiltakozás egyre terjed, és a sofőrök blokád alá vették a MercaCórdoba és a MercaGranada területét is.

Egyre bővül a tiltakozók köre

További gond, hogy a demonstráció nem csak a zöldség-gyümölcs ágazatot érinti, hanem a tejipar és az acélipar területén dolgozó kisebb fuvarozók is bekapcsolódtak az akciókba. Raquel Sanchez spanyol közlekedési miniszter asszony ráadásul olajat öntött a tűzre azzal a nyilatkozatával miszerint „tűrhetetlen és elfogadhatatlan, hogy egy demokráciában és jogállamban egyesek erőszakot alkalmazva akadályozzák a munkavégzésben azokat, akik dolgozni szeretnének”. A miniszter nem ismeri el a demonstrációt indító szervezetet reprezentatív szereplőként, mivel véleménye szerint csak az ágazatban dolgozó kevesebb, mint 5%-át képviseli. Az El Pais híradása szerint a legsúlyosabba a tejipari ágazatot érintik az útzárak, de a friss zöldség-gyümölcs szektorban is komolyak az aggodalmak a romlandó áruk célba érésével kapcsolatosan.

A cikkhez szemlézett írások:

La huelga de los transportistas se encona con problemas de suministro e incidentes violentos (El Pais)

Solo un 40% de frutas y hortalizas pudo llegar a Mercamadrid por la huelga del transporte (HortoInfo)

Huelga del transporte: mayor seguimiento en la segunda jornada y peligro de desabastecimiento (El Mundo)

Kapcsolódó cikkek:

Varsóban traktorokkal tüntettek a lengyel gazdák az égbe szökő műtrágyaárak miatt

Utcákra vonultak a gazdák Spanyolországban is

Energriakrízis a kertészetben: európai reakciók és következmények