Hollandia és Belgium meghosszabbította együttműködését és tovább folytatják a ’Conference’ körtefajta promócióját.

A Holland Gyümölcstermelők Szövetsége (NFO) és a Flamand Agro- és Halászati Marketing Központ (VLAM) az Európai Bizottság által kiírt pályázaton 1,3 millió euró támogatást nyert, melyet a ’Conference’ körtefajta ausztriai és németországi promóciós kampányára fordíthat.

A támogatással az Európai Unió a jelenleg is futó „Ízletes körte Európából – Egy mindig jó ötlet” fantázianevű, a ’Conference’ körtefajta népszerűsítését szolgáló kampány folytatólagosságát biztosítja. Az új kampány 2020-2022 kerül megvalósításra és tökéletesen illeszkedik a jelenleg is futó programhoz. A 2020-as évtől a ’Conference’ körte promóciója Németország mellett Ausztriára is kiterjed majd.

A puding próbája az evés

A holland és belga gyümölcstermelők 2012 óta dolgoznak közösen azon, hogy a német piacon népszerűsítsék a ’Conference’ körtét. A promóciós kampány fő eleme a kóstoltatás, melynek célja, hogy a vásárlók tényleg megismerhessék a körtefajta tulajdonságait, ízvilágát. A módszer úgy látszik, elérte célját. Mostanra a ’Conference’ lett a második legnagyobb mennyiségben értékesített körtefajta Németországban, ma már a 2012. évi mennyiség kétszeresét fogyasztják a német vásárlók.

1. ábra: A belga és holland körte exportja Németországba (tonna) (forrás: NFO)

Egész Németország ’Conference’ körtét kóstol

A 2012-es induláskor a kampány fókusza Észak-Rajna-Vesztfália térségére irányult, később az évek során kibővült az egész Németországra. Az európai támogatás lehetővé teszi, hogy az eddig tett erőfeszítések hatása fennmaradjon és a fogyasztás tovább bővüljön. Az új kampány még alaposabban specifikálva közelít a különböző régiókhoz.  

2020-ban Ausztriára is kiterjed majd a népszerűsítő – fogyasztásösztönző program. A VLAM és a gyümölcstermelők jó lehetőségeket rejtő fontos piacnak tartják Ausztriát, mivel az osztrák gyümölcstermesztés erősen korlátos. A németországi tapasztalatok pedig könnyen hasznosíthatók Ausztriában.

Új kereskedelmi csatornákra van szükség

A kampány teljes költségvetése 1,7 millió euró. Az Európai Unió 80 százalékban finanszírozza a programot, a fennmaradó 20 százalékot a belga és holland szektor fedezi.

Az Európai Unió támogatását a belga és holland termelők lelkesen fogadták. Az orosz embargó és a Brexit komoly problémát jelent az európai zöldség-gyümölcs termelésnek, a kereskedelem sürgősen átszervezésre szorul. Mind az Európai Unió határain belül, mind azokon kívül keresni kell az értékesítési lehetőségeket.

2. ábra: Németországi körtefogyasztás fajtánkénti megoszlása (%) augusztus-június közötti időszakokban (forrás: AMI)

A német agrárpiaci információs szolgálat (AMI) adatai alapján a ’Conference’ körte értékesítése az kampány 2012-es indulása óta több, mint duplájára nőtt (2. ábra). Az induláskor az összes értékesített körte mennyiségéből 12 százalékot képviselt a fajta, majd évről évre erősödve a 2018/2019 értékesítési szezonra meghaladta a 27,2 százalékot.

A német piacon jelen lévő meghatározó körtefajták közül a ’Fétel Apát’ részesedése a vizsgált időszakban lényegesen nem változott, végig a 25-29 százalék közötti sávban mozgott. A ’Conference’ körtét népszerűsítő kampány egyértelmű vesztesei a ’Vilmos’ és a ’Packhams Triumph’ fajták voltak, melyek együttes piaci részesedése korábban meghaladta a 20 százalékot. A 2012 óta eltelt időszakban a két fajta által együtt képviselt arány fokozatosan csökkent, a 2018/2019 szezonra már a 10 százalékot sem érte el.

(források: freshplaza.com; AMI)

Összeállította: Hunyadi István szakmai igazgató / FruitVeB