Az októberi árzuhanás különösen a piros almák körében figyelhető meg – tavaly nagyon hasonló trend következett be.

Lengyelországban az elmúlt hetekben a nagybani piacokon számottevő árcsökkenés volt tapasztalható a hazai étkezési almafajták körében. Ez a lefelé tartó tendencia különösen a népszerűbb piros almák esetében volt tetten érhető – és tavaly is hasonló mintázatot figyelhettünk meg, akkor október során a piros fajták ára átlagosan 27%-kal esett vissza.

Jelenleg a hazai piacon keresett piros almafajták, köztük a Red Jonaprince, a 70 mm feletti méretkategóriában 1,10–1,40 PLN/kg (102–130 Ft/kg) áron érhetők el a nagybani kereskedelemben. A Golden Delicious ára ugyanezen méret esetében 1,50–1,70 PLN/kg (139–158 Ft/kg), míg a csíkozott Gala 2,20–2,40 PLN/kg (204–222 Ft/kg) között mozog.

A kiskereskedelmi láncokban szintén érzékelhető volt némi ármérséklődés, ám jóval visszafogottabb mértékben, mint a nagybani piacon. Októberben a szupermarketekben 6,00–6,50 PLN/kg (556–602 Ft/kg) áron kínálták az almát, jelenleg a piros fajták 5 PLN/kg (463 Ft/kg), míg a Prince és a Golden 5,50 PLN/kg (509 Ft/kg) áron kapható. Ezek a tételek megfelelő minőségűek, jól láthatóan piacképesek.

A kiskereskedelmi árak tehát mintegy 15–17%-kal estek, ami mérsékeltebb dinamika, mint a nagybani piaci zuhanás. A piros almák esetében a termelői árak csökkenését a láncok árpolitikája magyarázza. Felmerül azonban a kérdés, vajon kedvező-e, ha a bolti árak gyorsabban és nagyobb mértékben esnek. Időről időre megjelennek akciós ajánlatok, amelyek 2,50 PLN/kg (231 Ft/kg) alatti áron kínálnak almát, ám ezek többnyire ládából árusított, kisebb méretű vagy gyengébb minőségű tételek. A termelők rámutatnak, hogy ez valójában ágazati gyakorlat: a 0,60 PLN/kg (56 Ft/kg) áron felvásárolt gyümölcsöt „promóciós” címkével 2,00 PLN/kg (185 Ft/kg) vagy magasabb áron értékesítik.

A szakértők és gazdálkodók egyaránt hangsúlyozzák, hogy ez az irány nem szolgálja a piac hosszú távú érdekeit. Az almát a fogyasztók számára minőségi, egészséges és esztétikus termékként kellene pozicionálni, nem pedig olcsó, középszerű áruként, amely sok vásárlót elriaszt. A legfontosabb, hogy a hozzáadott értékből – legyen az küllem, csomagolás vagy beltartalom – származó többletjövedelem ne kizárólag a kereskedelmi láncokat gazdagítsa, hanem a termelők számára is biztosítson méltányos részesedést.

A cikkhez szemlézett írások:

Ceny jabłek w marketach nie spadły zbyt mocno

Kapcsolódó cikkek:

Lengyelország: áremelkedés várható a Gala almánál

A Tutti klímareziliens almafajta nyerte a Fruit Attraction innovációs díját

Franciaország: 4%-kal lesz kisebb az almatermés az előző évinél

Lengyelország: a tavalyinál jobb almatermés egyelőre alacsonyabb árakat jelent

Németország: szeletelt alma jelenhet meg az iskolákban

Spanyolország: csökkenő alma- és bővülő körtetermés várható az idén

Lengyelország: már olcsóbb a Gala alma a tavalyi szintnél

Franciaország: 3%-kal kisebb almatermés várható a tavalyinál

Lengyelország: ismét felfelé mozdult a léalma ára

Lengyelország: kis mértékben, de emelkedett a léalma felvásárlási ára

Németország: 15,7%-kal bőségesebb almatermés várható a tavalyinál

Ukrajna: egyre olcsóbb az alma a nagybani piacokon

Lengyelország: folyamatosan csökken az ipari alma felvásárlási ára

WAPA: több mint 20%-kal alacsonyabbak az európai almakészletek a tavalyinál

Prognosfruit 2025: 10,5 millió tonna körül stagnál idén az EU-27 almatermése

ALMA: 2025. ÉVI TERMÉSPROGNÓZIS

Hollandia: a tavalyinál 17%-kal bőségesebb almatermés várható

WAPA: 10%-kal alacsonyabb volt a június almakészletek szintje a tavalyinál

Ukrajna: megkezdődött a nyári alma szezonja, de még az import dominál 

Lengyelország: alacsony árszintről indult a nyári almák szezonja

Lengyelország: el fog válni egymástól az új és a tavalyi alma értékesítése

Lengyelország: fajtánként eltérő mértékű fagykárokkal kell számolni az almaültetvényekben

Ukrajna: elapadtak a tavalyi almakészletek, az idei tételekre pedig még várni kell

Harvista 1,3 SC: szükséghelyzeti engedély alma és körte kultúrákban

Lengyelország: májusban lőttek ki igazán az almaárak

Lengyelország: valószínűleg megúszták az almaültetvények az április eleji fagyokat

WAPA: a tavalyinál 4,8%-kal kevesebb az alma az európai raktárakban

Lengyelország: március elején enyhén nőtt a léalma felvásárlási ára

Lengyelország: apró emelkedés a léalma felvásárlási árában

Ukrajna: magas szintről kezdett csökkenésbe az alma ára