Hollandiában, a legnagyobb paradicsomtermesztő körzetben nyitotta meg kapuit a TomatoVision. A Syngenta 1,4 hektáros bemutatóközpontjában a nemesítés mellett 1500 négyzetméteren a cég 800 paradicsomfajtáját láthatják az érdeklődők. A korszerű létesítményt mesterséges megvilágítással is fölszerelték, teljes a klímaszabályozás, így a gyakorlatban alkalmazott módszerek közt tesztelhetik a hibrideket.

Az eseményre virtuális sajtótájékoztató keretében került sor, ahol Ruud Kaagman, a cég globális paradicsom termékfelelőse volt a vendéglátónk. Megtudhattuk tőle, hogy a Syngenta több mint 20 nemesítési programot futtat, az egyikben a legkorszerűbb, high-tech üvegházba való fajtákkal foglalkoznak. Napjainkban nemcsak a koronavírus miatt nem szabad személyesen fölkeresni a termesztő-létesítményeket, hanem a terjedőben lévő paradicsom barna termésráncosodás (ToBRFV) vírus miatt sem, de remélik, hogy hamarosan személyesen is látogatható lesz a létesítmény.

A korszerű létesítményt részben mesterséges megvilágítással is fölszerelték, teljes a klímaszabályozás, így a gyakorlatban alkalmazott módszerek közt tesztelhetik a hibrideket. Mint Haoyang Duo nemesítő hangsúlyozta, különösen fontos, hogy az új fajtajelölteket a legkülönbözőbb körülmények közt tudják értékelni, így változatos környezetben termeszthető fajtákat tudnak létrehozni. A vizsgálatok során mérik a bogyók méretét, súlyát, cukor- és savtartalmát, lémennyiségét és egy sor más tulajdonságot.

Jelenleg 800 paradicsomfajta található az üvegházban, referenciafajták, kereskedelmiek és bejelentés előtt álló hibridek.

A tervek szerint több mint ezer paradicsomfajtát mutatnak majd be. Már sejthető a nagy számok alapján, hogy nagyon sokféle paradicsom látható a Maaslandban fölépült üvegházban: fürtös, koktél, bébiszilva, cseresznye és hagyományos bogyós típusok, azokon belül pedig sok színváltozat a pirostól a rózsaszínen át a sötétliláig és a fehérig.

A fogadótér melletti bemutatóhelyiségben 20 fajtát lehet megkóstolni, például a Dubbo mini San Marzano-fajtát, az Arawak ökörszív paradicsomot, vagy a közelmúlt barnás színű újdonságát, a Kumatót, és jó pár fajtajelöltet.

Nemcsak termesztőket várnak a Tomato Vision létesítményben, hanem kereskedőket és fogyasztókat is, mert az értéklánc minden szereplőjével kapcsolatba kívánnak lépni, összekapcsolni, visszacsatolni a véleményeket, ami az egész iparág előnyére válik.

Ezt jelzi a létesítmény hármas jelmondata, a fejleszt, inspirál és összeköt is, mondta Marie Legendre, a Benelux államokért felelős marketingvezető.

Egy új fajta létrehozása 5-7 évig tart, tehát célszerű ismerni az igényeket és felismerni a változásokat, amihez alkalmazkodni kell. Kérdésre válaszolva Arthur van Marrewijk északnyugat-európai termékfejlesztési vezető elmondta, hogy körülbelül ennyi idő múlva várható az új vírusbetegséggel szemben ellenálló hibrid bevezetése is. Már ismert a betegséggel szembeni rezisztencia forrása, de évek telnek el, amíg egy hibridbe beépítik ezt a kedvező tulajdonságot.

Horváth Csilla cikke, megjelent a Magyar Mezőgazdaság honlapján 2020. május 27-én.

A cikk utánközlése a szerző tudtával és engedélyével történt.