A hatósági üzemanyagár érvényesülésének lehetősége, nem természetes személy által üzemeltetett, 7,5 tonnát meg nem haladó erőgépek esetében.
Több olvasónkban is felmerült, hogy hatósági áron juthat-e hozzá az üzemanyaghoz abban az esetben, ha a gazdaság által üzemeltetett, 7,5 tonnát meg nem haladó erőgépével tankolna, illetve elutasíthatja-e a benzinkút a hatósági ár alkalmazását. Az alábbiakban a hatósági üzemanyagár jogszabályi hátterét vizsgálva adunk választ a kérdésekre:
A veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény 41. §
(1) Az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény (a továbbiakban: Ártörvény) Melléklet I. pont A) alpontjában foglalt táblázatban meghatározott termékek mellett 2022. február 15. napjáig hatósági áras termék
a) az MSZ-EN 228 jelű szabványban meghatározott ESZ-95-ös minőségi fokozatú motorbenzin, amely nem teljesíti az ESZ-98-as fokozat minőségi követelményi szintjét,
b) az MSZ-EN 590 jelű szabványban meghatározott 2710 20 11 KN-kódú dízelgázolaj,
amelyeknek – biokomponensekkel és szabvány szerinti adalékokkal együttesen értelmezett – legmagasabb kiskereskedelmi bruttó ára 480 forint literenként.
Ezt írja felül a 94/2022.(III.10.) kormányrendelet, amelynek 1. § (1) bekezdése szerint nem hatósági áras a 7,5 tonna feletti járművek esetén, viszont (3) bekezdés ez alól kiveszi a 7,5 tonna feletti mezőgazdasági gépeket. (Ergo ők továbbra is hatósági árasak, mivel a kivétel kivételei.)
Mivel ez a rendelet nem rendelkezik a 3,5 tonna és 7,5 tonna közöttiekről, így náluk a törvényt kell alkalmazni, ami szerint hatósági áras az üzemanyag, függetlenül az üzembentartótól.
A kedvezmény megvonása tehát jogellenes a benzinkút részéről, így korábbi kedvezmény-megvonás esetén a fogyasztók jelezhetik nekik, hogy utalják vissza a hatósági és a piaci ár közötti különbséget, ellenkező esetben a töltőállomás egy 6 000 000 forinttól 15 000 000 forintig terjedő, fellebbezési lehetőség nélküli bírságot kockáztat.