A Fruit Logistica 2022 közönségszavazatokon alapuló innovációs díját az Amela® paradicsomfajta nyerte. Cikkünkben bemutatjuk, kik és hogyan kövezték ki az idáig vezető hosszú utat, illetve körüljárjuk, mitől is olyan érdekes és egyedi ez a prémium termék.
A kezdetek: szemben az árral
A történet Japánban kezdődik, és nem is a közelmúltban, hanem több mint 25 éve. A felkelő nap országában a ’90-es évek közepén a rózsaszín paradicsomok divatja uralkodott, mindenki ilyen típusú fajtákat nemesített. Masza Inajosi, az Amela vállalat alapító elnök-vezérigazgatója azonban másképp gondolkodott, és nem a külcsín, hanem a belbecs irányából közelítette meg a kérdést. Olyan fajtát akart létrehozni, amely kifejezetten prémium minőséget kínál, íze egyedülálló, semmivel sem összetéveszthető, és a legfelső árkategóriában értékesíthető.
Az Amela® fajtát 1996-ra sikerült kifejleszteni, ízvilága valóban kitűnik a többi paradicsom közül, és ezt csak részben köszönheti a fajtajellegnek, az egyenletet a különleges termesztéstechnológia teszi teljessé. Az eleve alacsony vízfelhasználású növényeket olyan, szigorúan ellenőrzött körülmények között kell nevelni, amelyek lehetővé teszik, hogy pont elegendő éltető vizet kapjanak, ám a beltartalom a lehető legkevésbé „híguljon fel”. Így alakul ki az a magas cukortartalom és egyben magas savtartalom is, ami zöldségekre kevéssé jellemző. Nem véletlen, hogy több kóstoló szerint az Amela® inkább gyümölcs, mint zöldség. Maga a név is erre utal, mivel a japán Sizuoka prefektúrában használt dialektusban az ame-la azt jelenti: édes. Nagyon pontatlanul és egyszerűen fogalmazva akár azt is mondhatnánk, hogy a termék igazából egy koncentrált, felerősített ízű és beltartalmú paradicsom. Ezt jelzi a kiemelkedően magas Brix-érték is, ami nagyobb bogyóméretű paradicsomoknál általában 4-6°Bx közötti, a kis bogyójú, kifejezetten édes fajtáknál 7-9°Bx, ám a közepes méretű Amela® esetében 9°Bx körül vagy felette alakul.
A fajta hamar népszerű lett a szigetországban, elsősorban a séfek és a gourmand vendéglátóhelyek körében, akik meg is tudták fizetni a terméket, hiszen a speciális termesztési körülményeknek ára van: a mennyiséget a minőség oltárán áldozzák fel, így a hozamok más üvegházi fajtákhoz képest igen alacsonyak.
Ugrás Európába
A Japánban elért piaci sikerek miatt döntött úgy a vezetőség, hogy európai terjeszkedéssel is megpróbálkoznak. Ehhez azonban kellett találni egy jó partnert, mégpedig olyat, aki nem fél szembemenni az árral. Pont ilyen cégnek ígérkezett 6 éve az Almería és Málaga között a tengerparton félúton található Granada La Palma szövetkezet, akik elsősorban a nagy szakmai fegyelmet követelő minizöldségek előállításában jártak az élen. Ők 30 éve robbantottak nagyot, amikor formabontó módon bevezették a cherry paradicsomokat az európai piacra egy olyan időszakban, amikor minden a minél hosszabb eltarthatóságról szólt. Legnagyobb eredményük azonban nem is az volt, hogy behozták a köztudatba az apróbb bogyójú fajtákat, hanem az, hogy kidolgozták a Josephina fajta 12 hónapon keresztül történő folyamatos termeszthetőségének technológiai feltételeit, és képesek voltak egész évben ellátni a szupermarketeket.
A japán és a spanyol cég Sun Farmer Iberica néven alapított vegyesvállalatot, és igyekeztek felskálázni a termelést. Ebben a spanyolok nagy segítségére volt Mido Keiszuke, az Amela termesztéstechnológiai lépéseinek kidolgozója és tökéletesítője, aki mindent Japánból hozatott, a legapróbb részletekre kiterjedő vezérlőrendszeren kívül még olyan látszólag apróságokat is, mint a metszőollók.
A márka pozicionálása és értékesítése: prémium termék prémium áron
Az Amela® fajta egyedi logóval rendelkezik, amely a japán-spanyol jellegzetességeket jeleníti meg egyesített formában. A szimbólum vörös korongja a Napot jelképezi, amely a spanyol mediterrán kultúrában és a felkelő nap országában egyaránt különös jelentőséggel bír. Az alsó részen pedig két egymásba mosott hegycsúcs, a Veleta (Sierra Nevada) és a Fuji harap ki egy részt a napkorongból.
A művészi elgondolás magasröptű pályája után térjünk rá az értékesítési stratégia kézzel foghatóbb, általában rögösebb talajára. A paradicsom papírdobozos kiszerelésben akár már 160 g-os tálcákban, illetve kartondobozba csomagolva 2,4 kg-os egységekben is rendelhető, de rendesen meg kell fizetni: kiszállítással együtt 1 kg Amela® ára (Japánban) 60 dollár körül, azaz 20 ezer Ft felett volt, ami azt jelenti, hogy darabára az 1700 Ft-ot karcolgatja.
A paradicsomot Spanyolországban az El Corte Inglés áruházlánc, Svájcban pedig a Coop Schweiz forgalmazza, online is rendelhető. Nagy valószínűséggel azonban mégsem itt, hanem a nagyon sok csillagos hotelek konyháiban dolgozó sztárséfek rendelik majd a terméket a legnagyobb mennyiségben. Ráadásul az Amela® még csak időszakosan érhető el. Carmelo Salguero, a Granada La Palma értékesítési igazgatója szerint jelenleg pont azon dolgoznak, hogy megduplázzák a paradicsomfajta termőterületét. Érdekesség, hogy az Amela® már a tavalyi, 2021-es Fruit Logistica kiállításon is megnyerte az innovációs fődíjat, ám abban az évben a koronavírus járvány miatt még csak online tartották meg a rendezvényt.
A cikkhez szemlézett írások:
¿Es Amela® realmente un tomate?
Amela®, a turning point for tomatoes
Die Innovation Award Gewinner 2022
Granada La Palma, S.Coop.And., Spanien gewinnt den FLIA 2022 Gold
Amela wins the Fruit Logistica Innovation Award
La tomate Amela remporte le Fruit Logistica Innovation Award