Január 17-én magánkézbe került Uszty-Dunajszk, és az ukrán kormány további kikötőkre írt ki árverést.
Január 17-én a 60 millió hrivnyás (585 millió Ft) kikiáltási ár több mint háromszorosáért, 200 millió hrivnyáért (csaknem 2 milliárd Ft) került a mindössze hat éve alapított Elixir Ukraine LLC tulajdonába az Uszty-Dunajszk relatíve kis méretű tengeri kikötője. Az Elixir Ukraine főleg vegyi anyagok nagykereskedelmével foglalkozik a VIMEXIM csoport tagja, és hozzá tartozik a Sabakban működő Elixir Zorka modern, komplex műtrágyákat gyártó üzeme is. A VIMEXIM csoport alapítója és tulajdonosa Valerij Vihrenko, a holding fő tevékenységi köre gabona- és olajnövények feldolgozása, exportja és logisztikája.
Az Uszty-Dunajszk tengeri kikötőt 1978-ban építették ki a Duna-deltában, eleinte a kisebb hajók kiszolgálására. Mivel pont a folyami és a tengeri hajózás találkozási pontjában fekszik, a 80-as években elsősorban a nagyobb rakományok tengeri hajókra történő átrakodására használták, ráadásul ez Ukrajna egyetlen mélyvizű kikötője a Dunán. Működése virágkorában, 1989-ben az éves teherforgalma elérte a 3,7 millió tonnát, az utóbbi évtizedben azonban a kikötő nehéz időket élt meg: 2013-ra éves forgalma előbb 900 ezer tonnára esett vissza, majd 2021-re már csak 64 ezer tonna volt. Ebben az évben a teherforgalom 94%-át egyetlen cég, a Cranship LLC végezte, amely 2018-tól napjainkig veszteséges volt. Az orosz invázió megindulásával a kikötő azonnal blokád alá került, mert nagyon közel fekszik a Kígyó-szigethez, ugyanakkor az első kikötők közé tartozott, ahol később újraindult a forgalom: április 1-jétől már ismét üzemel. A kikötő privatizálásáról szóló döntés még 2019-ben született meg, és az ukrán állami vagyont kezelő alap 2021-ben hirdette meg eladásra. Mivel a létesítmény súlyos adósságokkal küzdött, értékesítéséhez egy 2022-es törvénymódosításra volt szükség, ami már lehetővé tette az adóssággal terhelt állami tulajdon értékesítését is – ez jelentősen felgyorsította a folyamatot. A mostani árverés nyertesét a törvény arra kötelezi, hogy hat hónapon belül rendezze az előző tulajdonos minden tartozását, így például az elmaradt munkabéreket, és megtiltja a jelenleg a létesítményben dolgozó alkalmazottak csoportos elbocsátását.
Ukrajna korábbi áruforgalmát 18 tengeri kikötőn keresztül bonyolította 2014 előtt, ekkor a Krím-félsziget Oroszországhoz csatolása miatt ötöt elveszített. További négy az invázió után került orosz kézre, hatot pedig az oroszok a Fekete-tenger oldaláról blokkolnak. A Dunán levő három kikötő (Reni, Izmajil és Uszty-Dunajszk) áruforgalma zavartalan, ezért különösen fontosak.
Az Uszty-Dunajszk kikötő privatizálása főként szimbolikus jelentőségű. Egyrészt azért újdonság, mert korábban nem fordulhatott elő, hogy ilyen jellegű állami tulajdon magánkézbe kerülhessen – a fontos létesítményeket legfeljebb bérelni lehetett, de a tulajdonos az állam maradt. Másrészt további kikötők értékesítésére is sor fog kerülni a közeljövőben: a privatizálandó tételek listáján még 7 kikötő, köztük (Bilhorod-Dnyisztrovszkij és Szkadovszkij) is szerepel.
A cikkhez szemlézett írások: