Az élelmiszerbiztonság, a kényelmes vásárlás és az egészségtudatosság lesz a friss gyümölcsök fogyasztásának három legfontosabb tényezője a közeljövőben.
Antonio Alarcón, a Bollo Natural Fruit vezérigazgatója a madridi Fruit Attraction kiállításon tartott előadást a spanyol gyümölcsvásárlási- és fogyasztási szokások alakulásáról. A Kantar Worldpanel által végzett, több mint ezer fogyasztó megkérdezésén alapuló vizsgálat legfontosabb eredménye, hogy az egyre emelkedő árak nem csökkentették a spanyol fogyasztók gyümölcsök iránti keresletét. A válaszadók 70%-a nyilatkozott úgy, hogy naponta fogyaszt friss gyümölcsöt, további 20% pedig legalább hetente háromszor. A narancs, a banán, az alma és a mandarin együttesen több mint 50%-át tette ki az otthon fogyasztott friss gyümölcsök összmennyiségének.
A tanulmány kimutatta, hogy a 45-65 év közöttiek a legrendszeresebb gyümölcsfogyasztók, akik a vásárlás fő mozgatórugójaként az egészséget jelölték meg. Ezzel szemben a fiatalabb fogyasztók (18-35 évesek) nagyobb valószínűséggel vásárolnak akciós gyümölcsöt. Az idősebb fogyasztók gyakrabban vásárolnak márkás gyümölcsöt is, míg a fiatalabb fogyasztók az olcsóbb, saját márkás termékeket részesítik előnyben.
Alarcón szerint meglepő és egyben örvendetes, hogy a COVID-járvány előtti számokhoz viszonyítva a fogyasztók több gyümölcsöt vásárolnak, mint a pandémia előtt. Ez jó hír az ágazat számára, a fő teendő ennek a növekvő trendnek a fenntartása, erősítése lesz.
Arra a kérdésre, hogy milyen tulajdonságok határozzák meg, hogy mit tartanak jó gyümölcsnek, a válaszadók 45%-a a gyümölcsök ízét nevezte meg fő mutatónak, majd a frissesség (18%), az érettség (14%), a szín (13%), a megjelenés (12 százalék) és az, hogy van-e szezonja (11%) következett. Figyelembe véve azonban, hogy a fogyasztók a vásárlás előtt csak ritkán tudják megkóstolni a gyümölcsöt, a tanulmány arra következtet, hogy a vizuális érzékelés játszik kulcsszerepet a vásárlásban, vagyis a fogyasztó az ízeket a vizuális szempontokhoz kapcsolja a vásárlási döntés meghozatalakor.
Összességében a gyümölcsmárkákat a minőség garanciájaként említették, de a gyümölcsmárka megvásárlásának okai eltérőek voltak attól függően, hogy a fogyasztó rendszeres gyümölcsvásárló-e vagy sem. A nem rendszeres vásárlók esetében a leggyakrabban említett vásárlást ösztönző tényezők a garantált minőség (53%), az ár-érték arány (52%) és a termék íze-zamata (49%) volt. A rendszeres gyümölcsvásárlók esetében a márkás gyümölcsök választásának okai némileg változtak: náluk is a garantált minőség maradt ugyan az elsődleges motiváció (40%), ám a második leggyakrabban említett tényező a megjelenés (37%) volt, a harmadik helyen pedig a gyümölcs eredete állt (32%).
Alarcón szerint a kutatás egyik érdekes tanulsága, hogy a márkahű fogyasztók esetében az akciók, promóciók nem kulcsfontosságúak a vásárlás szempontjából. E fogyasztók negyven százaléka azt mondta, hogy az akciók vagy ajánlatok ellenére továbbra is azt a márkás gyümölcsöt fogyasztja, amelyet általában vásárol, ezért egyértelmű, hogy azok a fogyasztók, akik hűségesek egy adott márkához, kevésbé érzékenyek az árváltozásokra.
A jelentés arra is rávilágított, hogy a fogyasztók vásárlási szokásai hogyan változtak az utóbbi évek során: egyre több fogyasztó részesíti előnyben a szupermarketeket és a diszkontokat mint a kisebb zöldségeseket, mivel ezek könnyebb hozzáférést és alacsonyabb árakat kínálnak. A Kantar Worldpanel szerint Spanyolországban a szupermarketek 2024-ben a gyümölcsértékesítés 40,4%-át fogják kitenni, szemben a 2023-as 37,7%-kal. Ezzel szemben a hagyományos zöldségesek piaci részesedése a 2023-as 37,4%-ról 2024-re 34,7%-ra csökken. Érdekes viszont, hogy ez a tendencia nem volt megfigyelhető azon válaszadók körében, akik jellemzően márkás gyümölcsöt vásárolnak – ők ugyanolyan valószínűséggel vásárolnak hagyományos zöldségesnél (65%), mint szupermarketekben (66%).
A friss árut jellemzően zöldségesnél vásárló fogyasztók a közelséget, a bizalmat, a választékot és a szakmai ajánlásokat értékelték a leginkább, míg a szupermarketek választásának leggyakoribb indokai között azt említették, hogy a szupermarketek praktikusabbak a nagyobb bevásárlásokhoz, hosszabb a nyitvatartási idejük és kedvezőbb a gyümölcsök ára.
A tanulmány azt is kimutatta, hogy az online vásárlások száma valószínűleg tovább fog nőni: míg a válaszadóknak csak 18%-a nyilatkozott úgy, hogy valaha is vásárolt már gyümölcsöt online, addig ez az arány a fiatalabb fogyasztók körében 27% volt, akiket inkább a kényelem, a személyre szabhatóság és az árak összehasonlításának lehetősége motivált.
A kutatás összegző része három olyan kulcsfontosságú tendenciát azonosított, amelyek valószínűleg a kategória jövőbeni növekedését elősegíthetik: az élelmiszerbiztonság, a kényelem – különösen a fiatalabb fogyasztók körében -, valamint az egészségtudatosság.
A cikkhez szemlézett írások:
Brands a key driver in fruit purchases, Spanish study finds
Kapcsolódó cikkek:
Freshfel: hazánk az uniós frisspiaci zöldség-gyümölcs fogyasztási rangsor középmezőnyének alján