A statisztikák szerint igen nagy a különbség, a kivitel rovására
Az adatokból az látszik, hogy Románia évről évre egyre nagyobb értékben importál frisspiaci termékeket, míg az exportból származó bevétel nem mutat látványos növekedést. 2018-ban az import zöldség mennyisége négyszerese, a gyümölcsé kilencszerese volt az exportált mennyiségeknek. 2018-ban 680 ezer tonna zöldséget importált 424,4 millió euró értékben. A kivitel csupán 116,7 ezer tonna volt, 97,2 millió eurós értéke négyszer kevesebb volt, mint a behozatalé.
A Román Statisztikai Hivataltól kapott adatok alapján a wall-street.ro portál szerint az import értéket tekintve Románia első számú beszállítója Törökország, ahonnan a tavalyi évben 80 millió euró értékű (90 ezer tonna) zöldséget vásárolt. Lengyelország 48,5 millió euróval (128 ezer tonna) a második, Hollandia 46,3 millió euróval (73,8 ezer tonna) a harmadik volt.
További fő beszállítók Németország (46 millió euró), Olaszország (29 millió euró) és Spanyolország (28 millió euró). Furcsának tűnhet, de Etiópiából, Kazahsztánból, Kirgizisztánból és Koszovóból is vásárol zöldségféléket.
Ami a gyümölcsöket illeti, Románia tavaly 855 ezer tonnát importált 639 millió euró értékben és több, mint kilencszer kevesebbet, 35 ezer tonnát exportált 66,32 millió euró értékben.
A legfőbb gyümölcsbeszállító Görögország, 2018-ban 205 ezer tonna gyümölcsöt szállított Romániának 117,2 millió euró értékben. A sorban a következő Törökország (101 ezer tonna 75,2 millió EUR), a harmadik Németország (62,5 ezer tonna 70,4 millió EUR). Románia rendszeresen vásárol Lengyelországtól (2018-ban 114 ezer tonna 65,8 millió EUR) Olaszországtól (43,9 millió EUR) és Spanyolországtól (19,3 millió EUR).
Az ország 2018-ban az import mennyiségénél kilencszer kevesebb gyümölcsöt exportált, 35 ezer tonnát szállított 66,3 millió euró értékben. A fő export célországok Olaszország, Németország, tavaly előbbi 14,8 millió euró, utóbbi 11,5 millió euró értékben vásárolt gyümölcsöt. A tavalyi évben nagyobb vevők voltak még Hollandia (5,42 millió értékben) és az Egyesült Királyság (3,28 millió euró értékben).
(forrás: wall-street.ro, freshplaza.com)
(Összeállította: Hunyadi István szakmai igazgató, FruitVeB)