A Freshfel Europe levélben tiltakozott a Bizottság tervezett lépése ellen, ami felére csökkentené az uniós költségvetésből finanszírozott marketing programokat.

A Freshfel Europe az európai zöldség-gyümölcs-ágazat nevében levélben reagált az EU Bizottság javaslatára, amely szerint a következő három évben 281,7 millió euróval drasztikusan, mintegy felére csökkentenék a mezőgazdasági promóciós politika költségvetését. A Freshfel aggasztónak tartja azt is, hogy a több tagállamot, valamint a Bizottság saját, harmadik országokban megvalósuló promóciós projektjeit is magában foglaló “multiprogramok” költségvetését teljes egészében eltörölték, és csak az úgynevezett “egyszerű programok” maradtak meg.

A Freshfel Europe aggodalmát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy az uniós programok költségvetésének drasztikus csökkenése milyen hatással lenne az EU friss termékeinek versenyképességére és az uniós költségvetésből társfinanszírozott alapvető promóciós és marketingtevékenységek folytonosságára. Philippe Binard, a Freshfel Europe titkára kijelentette: “Miközben az EU csökkenti promóciós költségvetését, a globális versenytársak, például az USA továbbra is óriási összegeket költ az amerikai élelmiszer- és mezőgazdasági export népszerűsítésébe. Globális versenyelőnyünk megőrzése érdekében sürgősen szükség van egy erős uniós promóciós politikára.”

Az elhanyagolt promóciós politika feltehetően negatív hatással lesz az EU azon erőfeszítéseire is, hogy tájékoztassa a társadalmat és a fogyasztókat az élelmiszerekkel kapcsolatos egészségügyi és környezetvédelmi kérdésekről. A napi gyümölcs- és zöldségfogyasztás szintjét Európában a legfrissebb becslések szerint 340 g/főre becsülik. Ez jóval a WHO 400 grammos napi minimum ajánlása alatt van. Az EU promóciós politikája és társfinanszírozási lehetőségei alapvető fontosságúak a friss gyümölcsök és zöldségek fogyasztásának egészségügyi előnyeiről szóló tájékoztatáshoz.

Ezen kihívásokat szem előtt tartva a Freshfel Europe erős aggodalmát fejezi ki a promóciós politika költségvetésének aránytalan csökkenése miatt, különösen a multiprogramok esetében. A zöldség-gyümölcs ágazat mindig is nagy érdeklődést mutatott a több tagország együttműködésével megvalósuló multiprogramok iránt, ezt a 2023 és 2024 közötti időszakban a pályázatok 52%-os növekedése is bizonyítja. Philippe Binard hozzátette: “A növekvő geopolitikai instabilitás idején, amikor a gazdasági bizonytalanság hatással van a fogyasztók vásárlóerejére és hozzáállására, valamint amikor a friss gyümölcsök és zöldségek társadalmi és környezeti előnyeit népszerűsíteni kell, alapvető fontosságú, hogy az EU friss termékágazatát minél meggyőzőbb, koherensebb és következetesebb módon támogassák.”

Ezzel a legutóbbi lépéssel a Bizottság ismét a következetesség, a koherencia és az ambíció hiányát bizonyítja. Jelentősen aláássa továbbá a fenntarthatóbb élelmiszerlánc felé tartó átmenetet. Philippe Binard megjegyezte: “Ez egy nagyon rövid távú elképzelés. A Bizottság ilyen megközelítése figyelmen kívül hagyja az egészségtelen táplálkozás miatt az egészségügyi rendszerekre háruló közvetett, illetve az ebből adódó hosszú távú, hatalmas pénzügyi terhet. A Világgazdasági Fórum becslése szerint minden egyes élelmiszerekre rosszul elköltött 1 euró után 2 euróra van szükség a helytelen táplálkozás költségeinek orvoslásához.” Végezetül kifejtette: “Ez a költségvetési átcsoportosítás nemcsak a befektetés megtérülése és a promóciós politika hatékonysága szempontjából nagyon rossz döntés, hanem közép- és hosszú távon pénzügyileg is nagyon káros lesz a társadalom számára.”

A Freshfel Europe felszólítja a Bizottságot, hogy vizsgálja felül álláspontját, és ne ássa alá a KAP népszerű politikájának hatékonyságát. A mezőgazdasági ágazatot érintő többszörös válságok elszaporodásával és felgyorsulásával az erős promóciós politika fontosabb, mint valaha, mind a belső, mind a nemzetközi piacok számára.

A cikkhez szemlézett írások:

Freshfel Europe actions in regard to the promotion policy and budget cuts