Az utóbbi hetek stabilizálódó, enyhén csökkenő konténerárait emelheti meg a világ egynegyedét megmozgató ünnep.

Az idei évben január 22-én ünneplik a kínai újévet (csuncsie), amely a világ népességének egynegyede számára az év legnagyobb ünnepét jelenti, merthogy nem csak Kínában, hanem Kelet-Ázsia más országaiban is ekkor jön el az új év első napja: a 2022-es Tigris Évéből (Hu) 2023-ban a Nyúl (Tuce) Évébe lépünk. Az ünnepre a hagyományok szerint már hetekkel korábban megkezdődik a felkészülés, és minthogy a világ 10 legnagyobb konténerforgalmú kikötőjéből 8 Kínában, 1 Koreában található (a 10. helyezett Rotterdam, a sanghaji kikötő forgalmának egyharmadával), ez komoly hatást gyakorol a globális teherszállítási kapacitásokra. Idén az eddigi adatok alapján szokatlanul nagy kapacitást vonnak ki átmenetileg a forgalomból, 220 ezer TEU-t meghaladót, míg 2019-ben kevesebb, mint 30 ezer TEU-t (a TEU a nemzetközi szállítmányozásban a konténer alapegysége, a 20 láb hosszú konténer egyenértéket jelöli, twenty-foot container equivalent unit).  Ezért feltehető, hogy a tengeri szállítmányozásban átmeneti áremelkedés következik be, pedig az előző hetekben a konténerárak stabilizálódtak, és enyhe csökkenést mutattak. Ez részint annak is a következménye, hogy a termékek általános drágulása miatt csökkent az Európába szállítandó áruk mennyisége.

Az alábbiakban tájékoztató jelleggel néhány forgalmas útvonal pillanatnyilag jellemző konténerárait adjuk meg (a kiindulási kikötőből a célkikötőbe ennyibe kerül egy 20 láb hosszú egységkonténer tengeri szállítása) az árak alakulásának trendjével együtt:

Sanghaj-Genova: 2821 USD (4%-os csökkenés, a valaha mért legolcsóbb)

Sanghaj-Rotterdam: 1888 USD (+1%, a visszaút pedig 1141 USD)

Rotterdam-New York: 6363 USD egy 40 láb hosszú konténerre (-3%)

New York-Rotterdam: 1248 USD (nem változott)

Sanghaj-New York: 3612 USD (-5%)

Sanghaj-Los Angeles: 2092 USD (+7%)

Los Angeles-Sanghaj: 1141 USD (nem változott)

A cikkhez szemlézett írások:

Il Capodanno cinese si avvicina, le ricadute sul trasporto marittimo

Kapcsolódó cikkek:

Csökkenő tengeri szállítási díjak, túlterhelt kikötők