10 éve, az első alkalommal 353 kiállító és 8 480 látogató vett részt. Idén a kiállítók száma már több, mint 1 600 volt és 40 országból érkeztek. Az előzetes jegyvásárlások alapján a szervezők legalább 70 000 látogatót vártak, a világ 122 országából. A FruitVeB szervezésében 14 fő utazott ki a kiállításra, a hazai zöldség-gyümölcs szektort látogatóként képviselve. A kiutazás célja az volt, hogy a kiutazók áttekintsék a különböző szakterületeken fellelhető legújabb információkat, feltérképezzék a technológiai újdonságokat, a szektor fejlődésének várható irányait valamint az új kereskedelmi lehetőségeket.
A kiállítás területe évről évre nagyobb, idén már 10 csarnokban találkozhattunk a zöldség-gyümölcs szektor szereplőivel. A kiállítók nettó 51 400 négyzetmétert vettek igénybe, ez 15 százalékkal több, mint az elmúlt évben.
A látogatók a termeléstől a kereskedelemig a szektor minden szereplőjével találkozhattak a rendezvény ideje alatt. Jelen voltak a kertészeti szektorban tevékenykedő kutatóintézetek, a legnagyobb termelői szerveződések és a különböző szakmai szervezetek is.
A házigazda Spanyolország minden meghatározó termelő régiója külön, jól felismerhetően és hangsúlyosan jelent meg kiállítóként, a spanyolok szemmel láthatóan büszkék kertészeti teljesítményükre. Az ünnepi 10. évfordulót szinte minden spanyol standon kiemelték.
A termelői oldal által képviselt termékpaletta igen széles, gyakorlatilag a teljes zöldség-gyümölcs termékvertikum megtalálható itt, a hétköznapi friss zöldségektől és gyümölcsöktől a különféle egzotikumokig, az aszalt gyümölcsöktől a liofilizált gombákig.
A kertészeti háttéripar képviselői is szép számban képviseltették magukat. Megszámolni is nehéz lett volna a különböző kertészeti művelő- és betakarító gépeket, valamint az árukezelés, a csomagolás és az egyéb posztharveszt műveletek berendezéseit.
A kiállításon szép számmal jelen voltak a különböző csomagolástechnikai megoldásokat kínáló vállalkozások is, valamint a kereskedelmi oldal is nagy hangsúlyt helyezett arra, milyen változatos vevői igényeket képesek kielégíteni. Az látszik, hogy a termék ma már önmagában nem képvisel akkora értéket, a kiszerelés technikai megoldásainak és a csomagolás megjelenésének mára felértékelődött a szerepe.
A kiállítás látogatói tájékozódhattak a szektort érintő innovációkról, a legújabb kutatási eredményekről, a kereskedelmi trendekről és tendenciákról, a piaci lehetőségekről, a minőségi követelményekről, a változó fogyasztói igényekről és szokásokról. Az esemény jó alkalmat nyújtott arra, hogy az üzleti kapcsolatban lévő partnerek személyesen is találkozzanak egymással, kapcsolatukat megerősítsék. Ilyen rendezvényeken a résztvevők meglévő kapcsolati hálójukat bővíthetik, ismeretségi körüket szélesíthetik, új termékekre, technológiákra és szolgáltatásokra találhatnak rá. A magyar csoport a rendelkezésre álló szűkös időkeret ellenére teljesen bejárta a vásár területét, mindenki talált a szakterületével kapcsolatos új információt, melyet tevékenységében hasznosíthat a jövőben.
Hunyadi István