Az egyik leginkább érintett termék az almalé-koncentrátum lehet, ami különösen súlyosan érinti a lengyel termelőket.
Az Európai Unió október 13-án hivatalosan is jóváhagyta az Ukrajnával kötött kereskedelmi megállapodás új változatát, amely a FreshMarket.info szakértői szerint a korábbiaknál is kedvezőtlenebb feltételeket teremt a lengyel agrárszektor számára, különösen a zöldség- és gyümölcstermesztők vonatkozásában. A Mercosur-országokkal kötött egyezményt követően ez újabb olyan döntés, amely komoly kihívást jelent a lengyel mezőgazdaságnak, miközben a lengyel hatóságok nem tettek érdemi lépéseket annak megakadályozására. Az új megállapodás megszünteti a korábban érvényben lévő vámmentességet, helyette importkorlátokat vezet be az ukrán mezőgazdasági termékekre.
Bár ezek a kvóták szigorításnak tűnnek, valójában magasabbak, mint a 2022 előtti időszakban érvényes korlátozások. Jó példa erre az almalésűrítmény, amelyre jelenleg 30 ezer tonnás behozatali plafon van érvényben, csakhogy ez Kelet-Európa egészére vonatkozik. Lengyelország földrajzi közelsége miatt azonban biztosra vehető, hogy az import jelentős része ide fog majd érkezni.
Fontos kiemelni, hogy ez a mennyiségi korlát 50%-kal haladja meg a 2022 előtti kvótarendszerben rögzített értéket. Az almalé-koncentrátum azonban csak egy a számos termék közül, amelyek Ukrajnából Lengyelországba áramolhatnak. A gabonafélék, húsfélék, tej és tejtermékek, burgonya, valamint egyéb zöldségek és gyümölcsök behozatala szintén komoly versenyt támaszt a belföldi termelők számára. Mindezt súlyosbítja, hogy az ukrán gazdálkodókra nem vonatkoznak az EU-ban érvényes szigorú termelési előírások, ráadásul lényegesen alacsonyabb költségszinten tudnak termelni.
A megállapodás ugyan tartalmaz olyan rendelkezéseket, amelyek szerint az EU ellenőrzi, hogy az ukrán termékek megfelelnek-e az uniós élelmiszerbiztonsági szabályoknak, ám a gyakorlatban ezek az előírások igencsak kevéssé hatékonyan tudnak érvényesülni. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy az uniós ellenőrzési kapacitás messze nem elegendő a tömeges importtételek átvizsgálására. A Lengyel Élelmiszer- és Gyógyszerfelügyelet (IJHARS) rendszeresen beszámol arról, hogy egészségre veszélyes ukrán termékeket tartóztatnak fel, ám ezek az ellenőrzések csupán az import töredékére terjednek ki. Ez nem hatékony fellépés, hanem inkább a felelősség elhárításának eszköze. A megállapodás következményei hosszú távon komoly gazdasági és versenypolitikai feszültségeket generálhatnak, különösen a lengyel mezőgazdaság érzékeny ágazataiban.
A cikkhez szemlézett írások:
Władze UE przyjęły umowę handlową z Ukrainą, jeszcze bardziej niekorzystną
Kapcsolódó cikkek:
Lengyelország: ismét felfelé mozdult a léalma ára
Lengyelország: kis mértékben, de emelkedett a léalma felvásárlási ára
Németország: 15,7%-kal bőségesebb almatermés várható a tavalyinál
Ukrajna: egyre olcsóbb az alma a nagybani piacokon
Lengyelország: folyamatosan csökken az ipari alma felvásárlási ára
WAPA: több mint 20%-kal alacsonyabbak az európai almakészletek a tavalyinál
Prognosfruit 2025: 10,5 millió tonna körül stagnál idén az EU-27 almatermése
ALMA: 2025. ÉVI TERMÉSPROGNÓZIS
Hollandia: a tavalyinál 17%-kal bőségesebb almatermés várható
WAPA: 10%-kal alacsonyabb volt a június almakészletek szintje a tavalyinál
Ukrajna: megkezdődött a nyári alma szezonja, de még az import dominál
Lengyelország: alacsony árszintről indult a nyári almák szezonja
Lengyelország: el fog válni egymástól az új és a tavalyi alma értékesítése
Lengyelország: fajtánként eltérő mértékű fagykárokkal kell számolni az almaültetvényekben
Ukrajna: elapadtak a tavalyi almakészletek, az idei tételekre pedig még várni kell
Harvista 1,3 SC: szükséghelyzeti engedély alma és körte kultúrákban
Lengyelország: májusban lőttek ki igazán az almaárak
Lengyelország: valószínűleg megúszták az almaültetvények az április eleji fagyokat
WAPA: a tavalyinál 4,8%-kal kevesebb az alma az európai raktárakban
Lengyelország: március elején enyhén nőtt a léalma felvásárlási ára
