Az európai szakmai szervezet titkára, Philippe Binard a korábban jól bevált szlogen és a nyílt logó fenntartására szólította fel a Bizottságot.
Philippe Binard, a Freshfel Europe titkára az egyesület aggodalmát fejezte ki a jól bevált „Enjoy it’s from Europe” szlogen felváltása miatt, egyben felvetette azt a kérdést, hogy a “megnövelt költségvetés” pontosan mit is jelent a zöldség-gyümölcs ágazat számára. A Freshfel Europe felvette a kapcsolatot Ursula von der Leyen európai bizottsági elnökkel, miután szeptember 10-én az Európai Parlament plenáris ülésén bejelentésre került az agrár-élelmiszeripari promóciós költségvetés keretösszegének “megnövelése” és egy új “Buy European Food” szlogenű kampány elindítása.
A Freshfel az európai promóciós politikát a Közös Agrárpolitika (KAP) fontos pénzügyi eszközének nevezte. A kampány teljes költségvetése korábban meghaladta a 180 millió eurót, és ebből a keretből a zöldség-gyümölcs az egyik fő kedvezményezettnek számított: a többszörös promóciós költségvetés (multi promotion budget) eredetileg 84,4 millió eurós keretéből 9 millió eurót szántak a gyümölcs- és zöldségpromócióra. Csakhogy 2025-ben ennek a többcélú promóciós költségvetésnek a teljes keretét felfüggesztették az ukrajnai háború következményeinek kezelésére szánt források átcsoportosítása miatt. A szeptember 10-én bejelentett tervezet sarokszámait sz utolsó pillanatban megválátoztatták, így promóciós célra már csak 40 millió euró állna rendelkezésre, ami 53%-os csökkenést jelent az eredeti, többcélú programra szánt költségvetési kerethez képest.
“Ez olyan tervezési kihívásokat teremt, amely a partnerek közötti együttműködést igénylik” – jegyezte meg a Freshfel képviseletében Binard. “Ráadásul a jövőre nézve a helyzet továbbra is nagyon bizonytalan. A 2026-os évre vonatkozó költségvetés fő száma jelenleg még nulla, és bizonytalan, hogy az utolsó pillanatban részleges átcsoportosításokra kerül-e sor, ami mély instabilitást és bizonytalanságot okoz az ágazatban. Amikor a Bizottság elnöke „megnövelt költségvetést” ígér, vajon ez ténylegesen a 180 millió eurós teljes promóciós költségvetés kibővítésével jár-e? Amikor a költségvetés növeléséről van szó, fontos, hogy ezek a szavak mit jelentenek valójában az üzleti élet számára. A kiszámítható és megbízható promóciós finanszírozás elengedhetetlen ahhoz, hogy az európai gyümölcs- és zöldségágazat hatékonyan tervezhessen és fektethessen be a friss termékek promóciójába. Az EU promóciós költségvetése évek óta a KAP alapvető eszköze a szűk árréssel működő, általában márkátlan friss termékek számára. A gyümölcs- és zöldségágazat számára elengedhetetlen a jól finanszírozott promóciós költségvetés.”
A kampány mottójának és logójának átalakításáról szóló bejelentés szintén „jogos aggodalmakat” vet fel a Freshfel Europe számára. A jól bevált „Enjoy it’s from Europe” szlogen „Buy European Food” szlogennel való felváltását a szövetség „meglehetősen ellentmondásosnak” tartja.
“Az Európai Bizottság döntése, amelyhez nem kérték ki az EU által finanszírozott kampányban a logót használók véleményét, és amely döntést nem előzött meg semmiféle hatásvizsgálat, a jó kormányzás elveinek és a politikai döntéshozatalba vetett bizalomnak teljességgel ellentmondó eljárás volt” – állítja a Freshfel. “A jelenlegi szlogen több mint egy évtizede használatos” – folytatta Binard. “Széles körben elismert, megbízható jelképe az EU által finanszírozott promóciós programnak.”
“Az „Enjoy its from Europe” logó egy nyitott logó, amely hatékonyan illeszkedik mind a mezőgazdasági, mind az agrár-élelmiszeripari termékekhez. A fókusz szűkítése az „élelmiszerre” teljesen aláássa a mezőgazdaság szerepét. A mezőgazdasági termékek másodlagos pozícióba kerülnek, pedig az EU KAP-költségvetéséből finanszírozott EU-promóciós tevékenységek középpontjában kell maradniuk” – mondta. „Mezőgazdaság nélkül nincs élelmiszer.”


“A már amúgy is korlátozott források átirányítása a jól ismert márkájú, magas haszonkulccsal rendelkező élelmiszeripari ágazatok felé nem stratégiailag megalapozott lépés az EU részéről” – figyelmeztet a Freshfel, “mivel ezáltal az alacsonyabb haszonkulccsal rendelkező alapvető, természetes, feldolgozatlan, egészséges és fenntartható termékek, mint például a friss gyümölcsök és zöldségek, nem kapnak elegendő támogatást marketingtevékenységeikhez.”
Emellett a „Buy European Food” koncepció más kérdéseket is felvethet az üzenet integritásával és annak kedvezményezettjeivel kapcsolatban.
„Minden friss gyümölcs és zöldség egyértelmű identitással rendelkezik – eredete az EU, a kötelező címkézési követelménye révén” – állítotja a Freshfel.
„A Buy European Food – Vásárolj európai élelmiszert” logóval kapcsolatos vita lehetőséget kínál a Freshfel Europe számára, hogy emlékeztesse a közvéleményt arra, hogy a promóciós politika csak olyan élelmiszerekre vonatkozzon, amelyek 100%-ban EU-s összetevőkből állnak, így az EU-s gazdák és termelők egyaránt részesülhetnek az előnyökből” – jegyezte meg a szövetség.
„Sok (ultra)feldolgozott élelmiszer magas feldolgozottsági szintű, nem az Európai Unióból származó összetevőket tartalmaz, amelyek ultra-feldolgozott formában közvetetten részesülhetnek az EU-s finanszírozásból.”
A Freshfel felszólította az Európai Bizottságot, hogy biztosítson átláthatóságot a promóciós keret tényleges költségvetés-növeléséről, egyértelmű számadatokkal.
„A gyümölcsökre és zöldségekre szánt robusztus költségvetés összhangban állna az Európai Bizottság azon törekvésével, hogy átálljon az egészségesebb és leginkább fenntartható étrendre” – tette hozzá.
A Freshfel Europe arra is felhívja a Bizottság figyelmét, hogy politikájának hosszú távú hatékonysága érdekében tartsa fenn a jól bevált „Enjoy its from Europe” márka folytonosságát.
A cikkhez szemlézett írások:
